Karin

Door jouw vragen komen wij hier weer tot een echt gesprek met elkaar.

Dat doen we eigenlijk te weinig.”

WAT VIND IK GOED WERK?

Het onderwijs heeft al een tijdje te maken met allerlei veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving. Maar ook de manier waarop naar werk gekeken wordt en hoe het zou moeten worden georganiseerd, verandert. Daar is al veel over geschreven en onderzoek naar gedaan. Maar hoe verwerk je nu al die veranderingen in het dagelijkse werk? Ik help mensen graag om hun werk goed te blijven doen in een steeds veranderende context.

Hoewel ik uit een ondernemersnest kom, heb ik lange tijd bij een gemeente gewerkt. Daar was ik betrokken bij meerdere reorganisaties. Ik beschreef processen, zat in projectgroepen en heb ook als medewerker ervaren hoe een veranderproces kan verlopen. Het leukste en belangrijkste vind ik mensen met elkaar in contact brengen over hun werk. Zo kunnen ze direct van elkaar leren. Het kan zelfs tijd besparen als blijkt dat bepaalde taken niet meer gedaan hoeven te worden. Mensen zijn vaak gericht op hun eigen vak of afdeling. Wanneer je een gesprek organiseert, kunnen ze over die grenzen heen kijken.

Karin van Ginkel
Over Karin

IK BEN FACILITATOR VAN INNOVATIE

Bij de studie Management en innovatie leerde ik mensen uit het onderwijs kennen en deed ik een onderzoek bij een onderwijsinstelling. Ik zag veel overeenkomsten met gemeenten en andere maatschappelijke organisaties. Wat me aantrekt in het onderwijs is hoe bevlogen mensen zijn over hun werk. Ze willen allemaal, in alle lagen, het beste onderwijs. Dat kan niet altijd zonder regels. Het is lastig om een middenweg te vinden tussen vergaande vernieuwing en het behouden van de structuur.

Wat ik graag eens zou zien is dat bestuurs- en stafdiensten een keer positief in het nieuws komen als de afdelingen die vernieuwingen ondersteunen. Er wordt veel goed werk verricht en je kan ook niet zonder schoolbestuur. Dat heb ik ervaren bij verschillende opdrachten en als ouder in de praktijk. Er zijn veel lastige kwesties als het lerarentekort en gebrek aan geld, maar misschien is er meer mogelijk dan je denkt wanneer je het anders organiseert. Hieraan wil ik graag een bijdrage leveren.

ONTDEK MET MIJ JOUW ROL ALS ADVISEUR

Of je nu P&O-adviseur, vastgoedadviseur of controller bent bij een school of gemeente: de rol van adviseur is hetzelfde. Ik laat adviseurs ontdekken hoe zij zich aan een andere context kunnen aanpassen zonder de vakinhoud overboord te gooien of zichzelf te verliezen. Het is goed om er de tijd voor te nemen om met andere adviseurs aan tafel te zitten en het te hebben over je rol en het krachtenveld waarmee je te maken hebt.

Met speelse werkvormen breng ik de discussie op gang. Ik zet mensen bij elkaar met verschillende materialen of spellen; mijn magische koffer gaat altijd mee. Door een idee te verbeelden kun je er ook aan rommelen, dat lukt in je hoofd minder goed. Anderen omschrijven me als enthousiast en creatief, en vinden dat ik goed de grote lijnen kan bewaken en tot de kern kan komen.

Over Karin